– Følte meg viktig fra dag én - ZData
Skip to Navigation | Skip to Content

– Følte meg viktig fra dag én

Jente og gutt i kontorlandskap.
Sia Benedikte Strømsnes (t.v.) har nylig landet et internship i ZData innenfor forretningsutvikling. Her sammen med forgjengeren, Kristian Nielsen.

Det er nok av stillingsutlysninger som forlanger høyere utdanning, sertifiseringer og flere  års erfaring. Dette medfører at ferske studenter ofte utelukkes, og gjør det vanskelig for mange å finne sin plass i arbeidslivet etter studiene. I ZData har vi snudd litt opp ned på det, og ønsker å gi dem rom for å blomstre allerede før de er ferdig utdannet. Sommeren 2019 tok vi inn de første studentene, og har siden ikke sett oss tilbake. For en ting er sikkert, de skaper verdi.

Thomas Tjøstheim, CPO i ZData, sier at formålet med studentsatsingen er å bygge relasjoner med utdanningsinstitusjonene og viktigst av alt – å kapre knallgode talenter tidlig. Til gjengjeld får studentene relevant erfaring i en bedrift hvor de får mulighet til å utvikle seg og ta ansvar fort. Nå er det «interns» i samtlige avdelinger innenfor utvikling, support, økonomi, forretningsutvikling og markedsføring.

Mye ansvar

En av studentene som skilte seg ut i søknadsbunken, var Kristian Nielsen fra Vestby. Han begynte på Bergenskontoret i fjor vinter og har drevet med forretningsutvikling. Nå har han nettopp levert masteren i Business Analytics ved Norges Handelshøyskole (NHH), og sier selv at det har vært verdifullt å kunne kombinere teori med praksis underveis i studieløpet.

– Jeg har vært innom så mye forskjellig! Spesielt tverrfaglig, der jeg har fått et godt innblikk i det tekniske og blitt et slags bindeledd mellom kunden og utviklerne. Det beste med ZData er nettopp at du får mulighet til å velge litt selv hva du vil jobbe med. Du får i tillegg mye ansvar, noe du sjeldent oppnår så fort i et større selskap, mener Nielsen.

Han trekker også frem at det er et lite, men inkluderende miljø med lav terskel for å kunne ytre seg: 

Du får mulighet til å påvirke og komme med innspill, selv om man «bare er en student». Noe av det første jeg begynte med var faktisk å lage konkurrentanalyser som ble presentert for ledelsen, og disse ble brukt i videre strategiarbeid. Man følte seg dermed viktig fra dag én.

Kristian Nielsen, tidligere intern i ZData

Ingen dumme spørsmål

Nå går ferden tilbake igjen til Østlandet for Nielsen, og hun som tar over skuta på forretningsutvikling, heter Sia Benedikte Strømsnes. I likhet med Nielsen, studerer hun også på NHH, og har akkurat rukket å danne seg en oppfatning av selskapet.

– Førsteinntrykket er allerede veldig positivt. Jeg merker at man får mye ansvar på et tidlig stadie og at du blir kastet ut i det. Samtidig så er det jo det man lærer mest av. Heldigvis har man et godt support-nettverk rundt seg, så når det dukker opp spørsmål er det folk i nærheten som er villig til å hjelpe.

Strømsnes innrømmer også at hun hadde forhørt seg litt under søknadsprosessen:

– Jeg hadde hørt fra andre bekjente om at det var et bra miljø på ZData, og det gjorde også at jeg fikk veldig lyst å jobbe der. Dette er jo viktig for at man skal trives i jobben, helt uavhengig av hva man gjør på jobb sånn faglig sett.

Viktige bidragsytere

Tjøstheim tror at litt av suksessen handler om at denne typen internship er et løpende engasjement hvor studentene får tid til å sette seg ordentlig inn i selskapet og mulighet til å bidra operativt på oppgaver i bedriften.

– Da blir læringsutbyttet ofte mye bedre enn med en enkelt sommerjobb, og det er også lettere for oss som bedrift å følge opp og gi relevante oppgaver. Hensikten er at vi ønsker å gi fast ansettelse etter endt internship, dersom det er en god match mellom student og arbeidsplassen.

Thomas Tjøstheim, Chief Product Officer i ZData.

Strømsnes har på sin side hatt ulike engasjement tidligere, men mener at hun aldri har vært bort i en bedrift som satser på studenter, slik som ZData.

Det viser bare at studenter har noe å bidra med i et vekstselskap. At man setter noen yngre hjerner på ting og til gjengjeld får litt andre synspunkter.

Sia Benedikte Strømsnes, intern i ZData.

Tjøstheim stiller seg også bak dette, der han fastslår at studentene har mye å komme med – både faglig og sosialt.

– De er med på å forme arbeidsmiljøet samt bidrar positivt med engasjement og humor, og kommer ikke minst med gode innspill til hvordan vi kan forbedre oss på ulike områder. For ved å jobbe med unge og kule folk, så blir vi automatisk litt kulere vi også. Tidligere så trodde jeg eksempelvis at «jazzing» var forbeholdt musikksjangeren jazz, men nå har jeg lært at dette er synonymt med spøking og blir litt bedre for hver dag, sier Tjøstheim med glimt i øyet.

ZData speider stadig etter nye talenter

Det utlyses jevnlig stillinger i ZData som er skreddersydd for studenter. Er du underveis i studiene og kunne tenkt deg å få mer erfaring i skjæringspunktet mellom teknologi og finans? Send gjerne noen ord til thomas.tjostheim@zdata.no

Alle søknader vurderes separat, men Tjøstheim understreker at det er noen ting som kjennetegner en god søknad:

– Det som teller mest er nok motivasjon og tidligere erfaring, samt om det kommer tydelig frem i søknadsteksten hvor man har noe å bidra med. Vi ønsker nysgjerrige, trivelige og ambisiøse folk som har lyst å lære og ta ansvar fort. Deretter kommer studiebakgrunn, karakterer og frivillige verv.

Lignende saker: