Vant Kahoot - fikk internship i ZData - ZData
Skip to Navigation | Skip to Content

Vant Kahoot – fikk internship i ZData

På en regnfull høstdag i Bergen, dro Henrik Myrvang (28) på forelesning på NHH. Forelesningen viste seg å bli et vendepunkt der han vant en Kahoot-quiz, som hadde en litt annerledes førstepremie.

Henrik er fra Kellmyra i Innlandet, og flyttet til Bergen i høst for å begynne på masterutdanning på NHH. Han har allerede et spekter av erfaringer og kompetanse i bagasjen, der han er to(!) ganger norgesmester i amerikansk fotball, og er ifølge han selv; Norges beste i Guitar Hero. En sjelden joker som kan litt av alt – og denne formiddagen vant han en Kahoot-quiz som førte til et internship hos ZData.

GJESTEFORELESER FRA ZDATA

Denne dagen var det ZData sin egen CPO, Thomas Tjøstheim, som var gjesteforeleser. Temaet var Strategi innenfor digitalisering og bruk av data, der ZData ble brukt som case for å utdype tematikken. Innledningsvis ble klassen forberedt på at det kom en Kahoot-quiz, der det ville lønne seg å følge med.

For de tre studentene med flest poeng, var premien en morgenlevering fra Godt Brød. Men rett før quizen settes i gang, legger foreleseren til at den som vinner – også vil få et intervju for en internship-stilling hos ZData.

Henrik sier selv at han var mest opphengt i å komme blant topp tre, og dermed vinne en morgenlevering fra bakeriet.

Da får du jo croissanter, syltetøy og alt anna godt levert på døren! Som student er dette gull verdt. Så jeg fulgte veldig godt med – noe som endte i at jeg vant hele Kahooten, og fikk komme på intervju to uker senere.

– Henrik Myrvang, student på NHH

Han legger til at han aldri har vært borti at rekruttering har skjedd på denne måten – og legger til at det kan være noe risikabelt for bedrifter, da man ikke vet hvilken person som vinner. Til tross for dette mener han at dette var en nytenkende måte å rekruttere på – spesielt for firmaer som ønsker å få tak i engasjerte og lærevillige studenter.

IDÉ FRA STUDENT

Thomas fikk denne ideen fra en kollega, som forøvrig er student på NHH, om at et jobbintervju kunne være en attraktiv quiz-premie for arbeidslystne studenter. 

Han sier selv at han var ganske skeptisk til ideen, men det ikke skadet å gi det et forsøk. Thomas legger til at selve hovedintensjonen var å ha en quiz som skulle motivere studentene til å følge med under forelesningen, og skape litt blest om ZData som bedrift.

Thomas skyter også inn at han overhodet ikke hadde forventet å finne en som han skulle ende opp med å ansette.

Vi hadde en egen ansettelsesprosess pågående, med annonse på Finn.no, der vi hadde fått inn over 100 søkere! Så at det skulle komme inn et wild card fra en forelesning på NHH var både gøy og utrolig overraskende.

– Thomas Tjøstheim, CPO i ZData

Han presiserer likevel at dette passer nok ikke for alle stillingsutlysninger, siden det baserer seg på tilfeldigheter. Men at for stillinger som er populære og hvor det ikke stilles krav til spisskompetanse, så tenker han det kan være en god idé – og ser ikke bort i fra at han kommer til å gjøre det igjen.

GODT FØRSTEINNTRYKK

Selv om Henrik ikke har hatt lang fartstid på kontoret, har han likevel klart å lage seg et inntrykk av ZData. Her vektlegger han blant annet muligheten til å strukturere arbeidsoppgavene på egenhånd. – Det første jeg tenkte var at læringskurven var veldig bratt. Du får så mye ansvar på kort tid, at du begynner å «eie» oppgavene dine. Samtidig så er folka og miljøet på kontoret utrolig bra. Du kan spørre hvem som helst, uansett hva det skulle være. Her er det ingen dumme spørsmål.

Henrik anser også det å gjennomføre et internship, som en stor verdi i seg selv. Spesielt med tanke på at som student får man en fysisk business-case å knytte skoleoppgaver til – slik at man parallelt både lærer teori og praksis. Han understreker også at for en student som har strategi og ledelse som det mest sentrale, er det å jobbe i ZData så relevant som man får det. – Jeg ser eksempelvis hvordan lederne leder, og hva de driver med. Å høre hvorfor de tar valgene de tar, og hvordan man behandler alle aktører rundt i prosessen – det er rett og slett kjempespennende.

Vil du anbefale andre studenter om å søke internship hos ZData?

Ja, definitivt. Gjennom å jobbe med en scaleup som ZData, får man føle litt på hvordan det er å være i en bedrift i vekst. For som regel går man bare inn i en organisasjon, der alt står stille og rutinene går sin gang fra A til Å. Her kan du være med på å påvirke valgene som tas. Det er derfor veldig kult at det skjer så mye her nå.

Er du underveis i studier og ønsker å få relevant arbeidserfaring? Send oss en åpen søknad om deg og din kompetanse – vi er alltid på jakt etter nye talenter!